Bonsai Land Art

I 2015 blev jeg inviteret med til en udstillingsrække, hvis tematik var at skabe synergi mellem krukke og plante.

Begrebet synergi anvendes blandt andet inden for New Public Manegement. Man taler for eksempel om afsætningssynergi, omkostningssynergi og performancesynergi.

Tilhængere af New Public Manegement mener, at større markedsorientering i den offentlige sektor vil føre til mere effektiv forvaltning uden væsentlige negative konsekvenser.

Kritikerne mener, at systemet skaber stress, teknokrati og at det indgår i en global neoliberal tendens, hvis pris er tab af menneskelige værdier – og i sidste instans grundlæggende demokratiske rettigheder.

Da jeg tilhører kritikerne af New Public Manegement mener, var det min første indskydelse at skabe distance til New Public Manegement. Jeg har fulgt op på indskydelsen ved at tage udgangspunkt i ordets oprindelige betydning: ”samspil mellem to eller flere faktorer der forstærker hinanden således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag.” (ordnet.dk)
Da jeg interesserer mig for processen, har projektet udmøntet sig i forløb, hvor det våde ler og det uspirede frø påvirker hinanden. Det er altså processen, der er værket. Hensigten er at forskyde oplevelsen fra det funktionelle til det refleksive, så fokus flyttes fra tingslighed og økonomisk værdi til processen, som jeg mener er essentiel for al væren. Værket består af:

- Drejede cylindre i blødt ubrændt pibeler
- Hvede der er blandet i leret inden drejningen
- Glaskuber der omslutter de drejede objekter og sikrer et fugtigt miljø, så hveden kan spire og gro
- Dokumentation af processen
- Beskrivelse af den biologiske proces af Ph.D. i populationsbiologi Inger Weidema (kan læses her)

I sin anmeldelse i Nordjyske af ATRIUMs udstilling i Det Ny Kastet, Thisted skrev Troels Laursen:
"hos Lise Seier Petersen, er funktionen helt væk. Hendes ler er iblandet korn, der så spirer i den fugtige ler. De små glaskuber er væksthuse, hvor en planteudvikling sker, samtidig med at der er en afvikling i gang. Det er keramisk konceptkunst, når det virker." (anmeldelsen kan læses her)

I perioden 2016-19 udstilles Bonsai Land Art sammen med ATRIUM i Danske Kunsthåndværkeres Officin, Kbh.; Huset i Asnæs; Det Ny Kastet, Thisted; Kongegården, Korsør og CLAY Keramikmuseum, Middelfart.
Produktionen af Bonsai Land Art til udstillingen på CLAY er støttet af Dansk Tennisfond.

 

HOME