flaskepostprojektet


Flaskepostprojektet er en sammenstilling af en gammel kommunikationsform (flaskeposten) og en ny (facebook).

Værket består det af 33 nummererede keramiske flasker. (Èn for hvert år jeg har boet i Vesthimmerland.) Parafraser over pottemagerens brændevinddunke. I hver flaske, er der et usb-stik, en Facebook-profil og en kort introduktion til projektet

Flaskerne anbringes på udvalgte steder i Region Nordjylland. I stedet for det traditionelle brev indeholder de et usb-stik med information om projektet, og om at at flasken er en gave. Finderen opfordres til at lægge information på Facebook-profilen om hvor og hvornår og af hvem flasken er fundet.
Værket eksisterer dermed i det offentlige rum, i private hjem, i cyberspace samt i det katalog, der skal formidle og synliggøre projektet. Projektet er altså både offentligt og privat, fysisk og virtuelt, åbent og lukket. Det er desuden elementer som publikumsinteraktion og kommunikation, der er afgørende i værkets udformning.
Flaskeposten som adresseløs kommunikation – brændevinsdunken som socialt samlingspunkt – internettet/facebook som kommunikativt element – og usb-stikket som interface mellem værkets forskellige elementer. Desuden interagerer keramikken/kunsthåndværket på kunstscenen og udfordrer den usynlige grænse mellem design/kunsthåndværk og billedkunst.

Projektet var en del af Kunstfestival Port 20:10 og er støttet af Port 20:10 og Statens Kunstfond.

plakat til flaskepostprojektet


Flaskerne blev sat ud medio oktober 2010.

Læs mere om projektet ved at klikke på menupunkterne:

- de enkelte flasker i projektet

- en konkurrence hvor alle kan deltage.

- projektets facebookgruppe

 

ARKIV

HOME