"Ingen kan træde ud i den samme flod to gange - 99 lerkar l Heraklit"


En keramisk land art installation der visualiserer Heraklits tese om, at alt er forandring. Fotoet herover er taget af Thurit Sørensen, og det viser installationen, som den fremstod ved indvielsen d. 4. juli 104

Værket består af 99 drejede kar i formater fra ca. 40 x 25 cm til ca. 80 x 40 cm. De visualiserer Heraklits tese om, at alt er forandring. Det er placeret i Skulpturparken ved KunstCentrets Silkeborg Bad, ved stien nedenfor Caféen og Panoramasalen.

Karrene er fremstillet i lertøjsler. Det meste er fra Sorring, pottemagerbyen der ligger ca. 15 km øst for Silkeborg. Enkelte kar er ubrændt, resten er brændt til temperaturer fra 300 til 1150 grader. Det giver en farveskala fra lys grå/rosa til gul, terra cotta, grøn og mørk rødbrun. På grund af brændingstemperaturen er de fleste af karrene vandopløselige og vil forgå i forskellige tempi.

Værket er tænkt som en hyldest til det keramiske håndværk og til lerkarret, der er en årtusindgammel genstand, der har været anvendt både til daglig brug og til kultens ceremonier.

 

Målet er også, at flytte det keramiske fokus fra det tingslige til det begrebslige. Materialet, håndværket og karret som udgangspunkt for refleksion og som en tidslig manifestation. Alt er i forandring; "Ingen kan træde ud i den samme flod to gange".

Projektet er udført på Statens Værksteder for kunst i 2014. http://svfk.dk/dk/menu/projekter/lerkar

Nationalbankens Jubilæumsfond, Grosserer L. F. Foghts Fond og Esther og Jep Finks Mindefond har støttet økonomisk.

Fotograf Kirstine Autzen har dokumenteret tilblivelsen på Statens Værksteder for Kunst. Ingvartsen & Rejnert har taget sig af opløsningen i KunstCentret Silkeborg Bads park.

Derudover er publikum inviteret til at fotografere værkets udvikling og til at lægge disse foto på FaceBook-siden: www.facebook.com/99.lerkar Her kan værkets udvikling således løbende følges.
Foto kan også sendes i en mail til: mail@liseseierpetersen.dk