Bonsai Land Art i Stueformat

I 2015 blev jeg inviteret med til ATRIUM's udstillingsrække, hvis tematik er at skabe synergi mellem krukke og plante.

Synergi anvendes blandt andet inden for New Public Manegement. Man taler for eksempel om afsætningssynergi, omkostningssynergi og performancesynergi.

Tilhængere af New Public Manegement mener, at større markedsorientering i den offentlige sektor vil føre til mere effektiv forvaltning uden væsentlige negative konsekvenser.

Kritikerne mener, at systemet skaber stress, teknokrati og at det indgår i en global neoliberal tendens, hvis pris er tab af menneskelige værdier – og i sidste instans grundlæggende demokratiske rettigheder.

Da jeg blev inviteret til udstillingsrækken, var min første indskydelse at skabe distance til New Public Manegement. Jeg har fulgt op på indskydelsen ved at tage udgangspunkt i ordets oprindelige betydning: ”samspil mellem to eller flere faktorer der forstærker hinanden således at den kombinerede effekt bliver større end summen af de enkelte faktorers bidrag.” (ordnet.dk) Jeg interesserer mig i forvejen for processen. Derfor har projektet udmøntet sig i, at det er processuelle forløb, der er kernen i dette værk, hvor det våde ler og det uspirede frø påvirker hinanden. Værket omfatter:

- Skåle og cylindre i blødt ubrændt pibeler
- Hvede der vokser ud af det bløde ler
- Glaskuber der bevarer et fugtigt miljø til leret og græsset
- Dokumentation af processen
- Tekster om den biologiske proces, der er skrevet af Ph.D. i populationsbiologi Inger Weidema

Hensigten er at forskyde oplevelsen fra det funktionelle til det refleksive, så fokus flyttes fra tingslighed og økonomisk værdi til processen, som jeg mener er essentiel for al væren.

I perioden 2016-19 udstilles processerne sammen med ATRIUM i Danske Kunsthåndværkeres Officin, Kbh. i 2016, Huset i Asnæs, Det Ny Kastet, Thisted og Kongegården, Korsør i 2017 samt CLAY – Keramikmuseum Danmark i 2018-19.

I sin anmeldelse i Nordjyske af ATRIUMs udstilling i Det Ny Kastet, Thisted skrev Troels Laursen bl.a.:
"hos Lise Seier Petersen, er funktionen helt væk. Hendes ler er iblandet korn, der så spirer i den fugtige ler. De små glaskuber er væksthuse, hvor en planteudvikling sker, samtidig med at der er en afvikling i gang. Det er keramisk konceptkunst, når det virker."

Hele anmeldelsen kan læses her

HOME