Urneprojektet i Kunsthal Nord

urnefoto 1

urnefoto 2
urnefoto 3
urnefoto 4

Cylinderen er den enklest tænkelige form. Den er nem at fylde aske i og har desuden sin egen monumentale skønhed og ro. Derudover har det været mit ønske at komme væk fra den traditionelle urneform, der mest af alt minder om de russiske babushka-dukker!

Det forsænkede låg giver en tæt lukning og er en enkel løsning på forseglingen, som er et formelt krav. Jeg har valgt at lade forseglingen bestå af snor i forskellige organiske/opløselige materialer og at lade dem indgå som et dekorativt og symbolladet element i urnen. Korset er ikke alene et kristent symbol, det er et symbol, der er anvendt i alle kulturer og til alle tider. Nogle af de allerældste lerkar var f.eks. udsmykket med kors. Snorens placering på den enkelte urne bestemmes af forseglingshullernes antal og indbyrdes placering.

Opløselighed og ikke forurenende materialer er også formelle krav. Ikke mindst i forbindelse med nedsættelse i de ukendtes grav. Det ubrænde ler, der er styrket med papirmasse opfylder til fulde dette krav. Forskellige farver ler + evt. glitning af overfladen er de farvevarianter, der bruges. Hertil kommer opvarmningen til 150 - 200 grader i en ovn med letantændeligt organisk materiale, der vil give et leret farvespil i grå og sorte nuancer.

Variationen i urnerne er:
Forholdet mellem højde og bredde
Lågets dybde og falsens bredde
Hullernes antal og placering
Snorens farve og type

Størrelsesmæssigt er urnerne omkring 30 x 20 cm, eller rigeligt til at kunne rumme de 3,8 l, der er formel standard de fleste steder.

foto af urnelåg 1
foto af urnelåg 2

Til udstillingen Nordjysk Kunst NU i Kunsthal Nord, Ålborg havde jeg lavet en installation om dødens iscenesættelse bestående af 10 urner. Installationen hedder "Ritualernes Rekvisitter"

urneinstallation i kunsthal nord
 

baggrund for urneprojektet

formelt om urner


ARKIV

HOME